Wolseley 6/110 en VandenPlas Princess stuurhuisrevisie
Navraag bij het revisiebedrijf leverde het volgende antwoord op: “Tja, ik kan niets méér doen dan wat o-ringen vervangen. Het design deugt gewoon van meet af aan niet, dus zullen dit type stuurhuizen wel altijd lekkages houden. Daar moeten de eigenaren dan maar mee leren leven”.
Jaja, leuk voor die mensen.
Wij lieten het er niet bij zitten en demonteerden om te beginnen het stuurhuis van de Wolseley 6/110. We bekeken alle onderdelen nauwkeurig en kwamen erachter dat de uitgaande as was ingelopen op een bronzen spanbus in het aluminium huis. Met als gevolg: speling en dus lekkage, logisch! Zie de onderschriften bij alle foto’s voor meer details.
Samen met onze buurman, die ontzettend handig is met z’n draaibank, ontwierpen we een nieuwe afdichting. De spanbus maakte plaats voor een exact op maat gedraaide bus. Als extra verbetering plaatsten we een keerring, in plaats van de slappe ring die er origineel zat.
De as paste nu weer spelingvrij in de schacht en eventuele olie die erlangs kwam, zou door de keerring worden tegengehouden. Dit kon weleens gaan werken!
Het weer assembleren van het stuurhuis bleek nog een pittig klusje, maar met behulp van het originele handboek dat de eigenaar bij de auto had, plus een levensecht voorbeeld uit zijn voorraad reserveonderdelen, lukte het.
Eenmaal weer terug op de auto was het een spannend moment toen de druk weer op het systeem gezet werd, maar… het bleef droog en het stuurde vederlicht!
Na dit succes herhaalden we dit hele circus bij de VandenPlas Princes 4 Litre. En ook die rijdt nu weer lekvrij rond. Bovendien stuurde deze auto voorheen heel zwaar, omdat bij een vorige revisie het stuurhuis verkeerd (en onvoorzichtig) in elkaar was gezet! Gelukkig hebben we ook dit kunnen herstellen.
Moraal van het verhaal: revisie is meer dan wat O-ringen vervangen. Je moet altijd onderzoeken hoe je een bestaande situatie kunt verbeteren en vaak lukt dit, dankzij de betere materialen en technieken van nu.
En de oprechte wil om iets werkelijk op te lossen natuurlijk.