Grote beurt en cilinderkoprevisie Subaru Leone 1.3
In het straatbeeld inmiddels een zeldzaamheid, maar deze fijne Subaru Leone wordt door zijn eigenaar gekoesterd, en terecht!
De opdracht was: een grote beurt en ondoerzeken waarom de auto warm liep. De oorzaak werd snel duidelijk, want tijdens het kleppen stellen al, spoot het koelwater uit de rechter cilinderkop: vriesplug kapot!
Dat werd dus een revisie van beide cilinderkoppen, die gelukkig verder niet geleden hadden.
Uiteraard werd ook de rest van het onderhoud grondig uitgevoerd, zodat deze dappere kleine Japanner er weer vele jaren tegenaan kan.
De werkzaamheden laten zich globaal als volgt opsommen:
Demontage beide cilinderkoppen en wegbrengen naar het revisiebedrijf voor vervangen van alle vriespluggen, afpersen en licht vlakken
Reinigen / opzuiveren diverse pasvlakken en onderdelen
Gangbaar maken remmen rondom
Opnieuw invetten wiellagers achter en afstellen
Remvloeistof verversen en reservoir reinigen, remmen rondom ontluchten
Vervangen benzinefilter en stukje benzineleiding
Demontage en reinigen carburateur
Vervangen carterpakking
Weer monteren cilinderkoppen, stoterstangen, tuimelaarassen en inlaatspruitstuk
Vervangen bougies en vervangen/afstellen contactpuntjes (alsmede condensator)
Controle van alle montages en kleppen stellen
Vervangen voorste deel van de uitlaat (door origineel onderdeel dat de eigenaar ooit op de kop tikte!)
Afvullen motorolie en koelwater, diverse checks en testrun op de brug (auto liep nog altijd te warm)
Vervangen thermostaat en opnieuw proefdraaien + proefrit (auto liep opnieuw warm)
Demontage radiateur en uitgebreid doorspoelen met kokend water en soda
Monteren radiateur, afvullen en ontluchten koelsysteem en proefdraaien
Warmrijden, div. controles en kleppen nogmaals stellen
Laatste proefrit en afstellen ontstekingstijdstip
De motor bleef nu keurig op temperatuur en liep weer als een zonnetje. Wát een fijne auto, zo’n Subaru!