MGB GT, 1972 – ontsteking moderniseren en mooi lopend maken
Deze leuke MGB is een échte Engelse sportwagen zoals je ze in de boekjes vaak tegenkomt. Stijlvol, rank, licht, wendbaar…. en als het goed is, ook soepel en vlot. Helaas was dat laatste niet bepaald het geval en dat was ook exact de klacht van de eigenaresse.
De contactpuntjes waren al wel ooit eens vervangen door een modernere ontsteking, maar ook die beviel niet zo best. Ze kon er de vinger niet op leggen, maar de auto reed gewoon niet zo fijn.
Er lag dus een mooie taak voor onze Job om daar verbetering in te brengen. Verder lekte ook het differentieel iets en moest de auto doorgesmeerd worden.
Bij zulke gevallen beginnen we altijd bij de basis. Dat betekent sowieso: kleppen stellen, verse bougies en bougiekabels, een nieuw luchtfilter zodat de basis in elk geval goed is. De ontsteking werd vervolgens vervangen door een zogenoemde 1-2-3 ontsteking, die zich op dit type auto’s al dikwijls heeft bewezen.
Dit hielp voor een groot deel en de auto liep er al een heel stuk beter op. Maar Job was nog niet tevreden… “Het moet béter kunnen, véél beter!” zei hij na een proefrondje. Toen toch maar eens de SU-carburateurs opengemaakt en deze grondig bestudeerd. Ze bleken niet goed synchroon te staan en niet goed afgesteld. Tja, zoiets is essentieel. Na geduldig afstellen liep de auto dan eindelijk zoals hij werkelijk hoorde te lopen.
De eigenaresse was er hier volledig mee eens: “Zo fijn heeft hij nog nooit gereden sinds ik hem heb!” was haar reactie.
Vaak wordt gezegd: ach het is een auto auto, je kunt er niet zoveel meer van verwachten, leer ermee leven dat hij niet zo lekker meer loopt. Toch is dat in veel gevallen onterecht. Het valt of staat vaak met een goede basis en de wil om het écht perfect -of althans zo perfect als mogelijk- in orde te maken en je daarin vast te bijten.
De lijst van werkzaamheden werd uiteindelijk:
– Reinigen differentieel, vervangen pakking en afvullen
– Volledig doorsmeren op alle smeerpunten en nippels gangbaar maken
– Kleppen stellen
– Vervangen bougies
– Vervangen luchtfilter
– Vervangen klepdekselpakking
– Vervangen diverse benzineslangen en brandstoffilter
– Monteren 1-2-3 ontsteking en afstellen
– Reinigen carburateurs en voorzien van correcte olie (viscositeit)
– Afstellen carburateurs en koudstartinrichting, correct afstellen mengselbuizen
– Vervangen en isoleren diverse stekkers nabij ontsteking (slecht contact en brandgevaar)