Maserati Biturbo: elektrische storingen oplossen, motor afstellen, differentieel reviseren
Een van de hier langs logerende auto’s is/was deze Maserati Biturbo uit 1988. De eigenaar had hem gekocht omdat zijn opa ook ooit precies dit model bezat (wel een ander exemplaar).
Toen de auto hier kwam, was hij al APK gekeurd, maar er was nog veel mis mee. Hij kampte met allerlei elektrische problemen en hij liep beroerd. Ook maakte het differentieel herrie. Dit laatste is een bekend fenomeen. Bij vrijwel elke Biturbo moet op een bepaald moment het differentieel worden gereviseerd want er komen nu eenmaal grote krachten op als je eens flink gas geeft en de beide turbo’s komen erin.
We demonteerden het differentieel en brachten het naar onze buurman, Autobedrijf Van Loon, die gespecialiseerd is in het reviseren van versnellingsbakken en differentieels.
Job ging ondertussen aan het stoeien met de elektronica. Maar niet voordat we ergens een werklaatshandboek hadden opgeduikeld. Nouja, dit boek bleek maar beperkt nuttig, want bepaalde informatie staat daar gewoonweg niet in (of foutief) dus veel moesten we toch op internet zien te vinden. Op het ‘Maserati Darkweb’ zoals wij dit inmiddels noemen, zó onvindbaar is het af en toe!
Veel elektrische problemen bleken veroorzaakt te worden door de latere inbouw van een ondeugdelijk (erin geknoeid) alarmsysteem met startonderbreker, dus met veel geduld dit eruit gehaald en alles weer correct aangesloten zodat het weer werkte én de auto alsnog startte.
Met het gereviseerde differentieel er eenmaal weer onder en een set verse banden, konden we eindelijk proefrijden. De auto liep erg beroerd, enórm rijk, hij stond te ‘zagen’ (snel stationair – langzaam stationair – snel stationair etc.) en hij had geen trekkracht.
Met onze nieuwe aangeschafte SUN ‘Gas Analyser’ deden we wat metingen maar het apparaat sloeg helemaal in het rood, zó hoog waren alle waardes.
We haalden de verstuivers eruit stuurden ze op om te laten testen , we vervingen bougies, stelden de kleppen, maar geen verbetering. Het moest in de afstelling zitten.
Blijkbaar had werkelijk iedereen in het verleden aan álle schroefjes lopen draaien want er klopte geen zier meer van die afstelling. De kunst is dan, om te bepalen wat de standaardafstelling is en dan van daaruit de motor af te stellen volgens de regelen der kunst. Het boek bood zoals gezegd geen soelaas, dus…. terug naar het Maserati Darkweb maar vooral naar een bevriend specialist die aldaar na lang zoeken voor ons een bruikbare manual vond die exact beschreef wat de werking en de afstelling moest zijn van het Weber-Marelli injectiesysteem waarmee deze Biturbo is uitgerust.
Vele, vele uren studie en proberen, draaien, losmaken, meten etc. etc. en eindelijk werd het beter!
Uiteindelijk bleek er nog een elektronisch geregelde luchtklep kapot die het stationair helpt afregelen, maar toen we ook die gevonden en vervangen hadden en alle schroeven correct stonden kon de SUN-testkast weer opgelucht ademhalen en wij ook, want de auto liep nu als een zonnetje!
Dit type auto is -ondanks de mythe- in de basis niet slecht, maar veel auto’s zijn in verkeerde handen gevallen en aan veel exemplaren is ‘gerommeld’ door mensen die niet weten wat ze doen. En tja.. dán worden het hoofdpijndossiers. Maar wij blijven volharden en dan komt het succes uiteindelijk toch!