Groot onderhoud aan een pas aangeschafte ID 19 F uit 1967
Benno Schmitz, uitgever van het welbekende maandblad Klassiek & Techniek schafte deze one-of-a-kind ‘Snoek’ aan op een veiling in Frankrijk. De auto was ooit zo uitgevoerd ter promotie van het Franse Circus Pinder, maar toen deze in de verkoop ging, sloeg benno toe om er een promotievoertuig voor zijn eigen blad van te maken! De kleuren komen haast overeen met de huiskleuren van K&T en bovendien klopt er bij deze enthousiaste klassiekerfanaat al jaren een écht Citroënhart. Zijn trouwe HY bus heeft u vast weleens zien staan op beurzen. Welnu, binnenkort zult u deze opvallende verschijning her en der kunnen bewonderen.
Deze ID 19 F, zoals de officiële naam luidt, bevond zich, vers van de transportwagen, in technisch opzicht niet bepaald in blakende toestand en dat is natuurlijk geen reclame voor de uitgever van een technisch klassiekerblad. Benno wilde het dus vanzelfsprekend puik in orde hebben en we vonden het geweldig dat hij ons deze schone taak toevertrouwde! Voortvarend togen we aan de slag om de lijst met noodzakelijke werkzaamheden af te kunnen vinken.
We stelden om te beginnen vast, dat dit origineel een Snoek was, uitgevoerd met een zogenoemd ‘rood’ systeem. Dit betekent dat de hydrauliek werkt op synthetische olie (LHS), die een rode kleur heeft. Na een bepaald bouwjaar veranderde Citroën dit in een ‘groen’ systeem, gevuld met het veel minder agressieve LHM , dat -hoe verrassend- groen van kleur is. 😉 Bij auto’s met een rood systeem zijn alle hydraulische componenten, zoals de voorraadbus, de pomp, de drukregelaar, de veerbollen etc. zwart geverfd. Zo kan de eigenaar of garagist zich nooit vergissen bij het vullen van het systeem. Verkeerde vloeistof kan immers grote schade toebrengen aan de componenten.
Dikwijls wordt door kenners gesteld dat auto’s met een rood systeem véél fijner veren. Er zijn echter ook nadelen. LHS is hygroscopisch; het trekt water aan en als je de auto dus langere tijd wegzet, brengt dit schade toe aan de leidingen en componenten, tenzij je het minimaal elke twee jaar geheel ververst en/of regelmatig rijdt. Ook is LHS erg agressief, zowel voor de huid als voor de lak, net zoals remvloeistof uit ‘normale’ auto’s.
LHM daarentegen is een milde, minerale vloeistof die heel vettig is en allesbehalve hygroscopisch. Bij auto’s met een ‘groen systeem’ zijn alle componenten groen geverfd, ook weer om vergissingen te voorkomen. Dikwijls worden DSsen met een rood systeem omgebouwd naar een groen systeem. Een hele klus, maar de voordelen zijn aanzienlijk. Bij deze Snoek leek dit ook gedaan te zijn, want veel componenten waren groen van kleur, al vonden we het vreemd dat de veerbollen dan nog altijd zwart waren. Maar nog vreemder was het dat op het voorraadvat een sticker geplakt zat met daarop geschreven [SILICONE!].
Men bleek in Frankrijk het gehele systeem gevuld te hebben met een agressieve DOT 5 vloeistof zoals die in moderne auto’s voorkomt. En het effect was duidelijk: de voorste remklauwen lekten en later zouden ook de veerbollen kapot blijken te zijn, omdat de membranen binnenin daar niet tegen kunnen.
We hoopten maar dat de rest van het systeem ongeschonden was gebleven en gelukkig bleek dit uiteindelijk het geval.
De auto rijdt nu rond met nieuwe -groene- veerbollen én is uiteraard gevuld met LHM.
De indrukwekkende lijst van werkzaamheden luidde uiteindelijk:
Verversen koelvloeistof, reinigen koelsysteem en doorspoelen radiateur
Vervangen stuurhuishoezen + smeren en renoveren stuurhuis
Montage en afstellen stuurhuis
Vervangen waterpomp incl. reparatie van een tapeind
Vervangen diverse koelwaterslangen
Reinigen/ontvetten motorruimte en versnellingsbak
Gangbaar maken remmen rondom
Vervangen remklauwen voorzijde door gereviseerde exemplaren
Vervangen veerbollen rondom
Vervangen brandstofslangen incl. benzinefilter
Vervangen lekzakken voorzijde R+L en linksachter
Vervangen fuseekogelhoezen
Vervangen en afstellen wiellagers achterzijde
Doorblazen retourleidingen
Diverse technische delen spuiten in correcte kleuren
Spoelen LHM-voorraadvat en vervangen aanzuigslang naar pomp
Aanbrengen van de correcte stickers LHM-voorraadvat
LHM afvullen en ontluchten rem- en veersysteem
Vervangen achterste uitlaatpijp en correct afhangen
Doorsmeren voortrein, spuiten en monteren afdekkappen van wielophanging
Bijvullen versnellingsbak
Omleggen nieuwe banden, incl. opzuiveren velgen
Verversen motorolie incl. filter + pakkingring
Algehele APK-inspectie
Controle en reparatie van div. verlichting (o.a. vervangen diverse lampjes)
Werkend maken ruitensproeier
Stand van stuurwiel afstellen
Afstellen koplamphoogte