Koppeling en alles wat daaruit voortvloeide, bij een CX 20 RE uit 1985

Deze fraaie CX 20 RE was danig aan een nieuwe koppeling toe en ook was er veel speling op allerlei delen van de voorwielophanging. Welnu, om bij een CX de koppeling te vervangen moet de motor eruit, aangezien deze dwars geplaatst is en de versnellingsbak niet even opzij geschoven kan worden want daar is door de constructie van het subframe geen ruimte voor.

Indien een CX een nieuwe koppeling moet, is ons advies dan ook altijd, om meteen alles aan te pakken wat je tegenkomt, als de motor er dan toch uit gaat. Dat betekent doorgaans sowieso: nieuwe keerringen en pakkingen en als de carterpan er toch af ligt even de hoofd- en drijfstanglagers controleren, het doorlassen van de koppelingshevels (origineel een zwakke constructie), een nieuwe thermostaat, indien nodig nieuwe motorsteunen en brandstofslangen (je kunt daar dan immers plotseling heel goed bij en normaal heel lastig), meestal nieuwe klepseals, wellicht verse hoezen om de aandrijfassen, wellicht een aantal nieuwe waterslangen als deze slecht blijken en niet te vergeten: indien noodzakelijk nieuwe, betere hogedrukleidingen, waar we natuurlijk extra kritisch naar kijken aangezien dit essentiële onderdelen van het hydraulische systeem zijn.

Bij deze op het oog erg gave CX was het allemaal nodig… en nóg meer, want ook die voorwielophanging had dus redelijk wat aandacht nodig. Oh en de eigenaar wilde graag de 4-bak vervangen hebben door een 5-bak. Regelen we!

In deze uitgebreide fotocollage laten we zien wat er zoals gedaan is en wat hierbij kwam kijken. Bij de meeste foto’s staat een beschrijving.

Hoewel schitterend en formidabel rijdend, is de CX geen eenvoudige klassieker en het was dan ook geen kleine of snelle klus, maar echt een investering voor de toekomst. Gelukkig kan de trotse eigenaar deze fijne voiture op waarde schatten en heeft hij het er allemaal voor over. Toen alles klaar was, heeft hij er direct een mooie reis mee gemaakt en tot volle tevredenheid (zie tevens onze pagina met ervaringen).

Ja, hier geldt echt: doe het helemaal – of helemaal niets.