Buick LeSabre: verse distributieset en nieuwe klepstoters
We ontvangen in onze werkplaats relatief veel Franse en Italiaanse creaties en die zijn prachtig. Maar het is fijn om soms ook eens even een fijn stukje ‘Detroit Steel’ onder handen te mogen nemen. In februari 2020 was het weer eens zo ver: eindelijk weer een lekkere dikke V8 in de werkplaats!
De 5,7 liter motor van deze coole Buick LeSabre uit 1979 was toe aan een nieuwe nokkenas, een nieuwe distributieketting met tandwielen en nieuwe (hydraulische) klepstoters. Nieuw?? Jazeker, want dit type motorblok werd gedurende vele decennia gebruikt in talloze auto’s en er zijn er echt miljoenen van geproduceerd. Dus kun je in Amerika heel simpel vlamnieuwe onderdelen bestellen die ook nog eens van prima kwaliteit zijn… en totaal niet duur! Kom daar bij bijvoorbeeld Citroën maar eens om.
Naast het feit dat deze LeSabre een prachtig en onverknoeid exemplaar is, die door de eigenaar zeer regelmatig gebruikt wordt, is het ook nog eens een genot om aan te werken. We waarderen de heerlijke recht-toe-recht-aan set-up en natuurlijk is er een zee van ruimte -als je één en ander uitbouwt- om erbij te kunnen, zoals Job op de foto demonstreert. Tja, je kunt de V8 uit de jongen halen, maar de jongen niet uit de V8.
Overigens was wel zowat een motortakel nodig om het gietijzeren inlaatspruitstuk tussen de cilinderbanken uit te tillen, maar wat extra krachttraining en beweging kan nooit kwaad.
Klik op de foto’s voor de technische toelichting.